/Files/photogallery/Honcharenko_IMG_6131.jpgПрактичний психолог

ЛЕВЧЕНКО СВІТЛАНА СЕРГІЇВНА

Хто такий психолог і навіщо він потрібен?

Психолог – це спеціаліст, який має відповідну освіту і працює із здоровими людьми, котрим необхідна допомога, підтримка у вирішенні конкретної ситуації або проблеми. Психолог не дає порад, не має чарівної палички, не оцінює і не критикує. Він спрямовує, дає можливість зрозуміти те, що насправді відбувається у вашому житті, допомагає роздивитися різні варіанти рішень та знайти вихід.

Якщо у вас є якась тривога за свого малюка. Візит до психолога допоможе розібратися з ситуацією і з емоційним станом дитини об’єктивно, виявити причини виникаючих труднощів.

Що роблять практичні психологи?




виявлення причин труднощів у навчанні, інтелектуальному розвитку, соціально-психологічній адаптації;

вивчення та визначення індивідуальних особливостей динаміки розвитку особистості, її потенційних можливостей;

своєчасне попередження відхилень у розвитку та становленні особистості, міжособистісних стосунках, запобігання конфліктним ситуаціям в освітньому процесі;

усунення виявлених труднощів соціально-психічного розвитку дитини, зниження ризиків проблем адаптації до освітнього середовища;

багатофункціональний вид індивідуальної та групової роботи, спрямований на вирішення запитів, з якими звертаються учасники освітнього процесу;

формування психологічної та соціальної компетентності учасників освітнього процесу.

Таким чином, у дитячому садку практичний психолог присутній у першу чергу для того, щоб всіма сторонами «дотримувалися інтереси дитини».

КОРИСНІ ПОСИЛАННЯ

1.Громадська організація «Ла Страда-Україна» (www.la-strada.org.ua) – одна з провідних неурядових організацій України у сфері захисту прав жінок та дітей. Діяльність організації направлена на запобігання торгівлі людьми, попередження насильства в сім’ї, впровадження гендерної рівності та вдосконалення системи захисту прав дитини.

2. Перший український сайт для батьків та дитячих психологів Дитячий психолог https://dytpsyholog.com/

3. Ютуб канал Служби порятунку дітей: https://www.youtube.com/channel/UCV6B8GNcYydlr0vZYiD__vA

4. Сайт для логопедів та батьків, які піклуються про мовленнєвий розвиток своєї дитини: http://www.logopedia.com.ua/

5. Сайт «Нова українська школа». Питання інклюзивної освіти: https://nus.org.ua/tags/129/

6. Особлива дитина: https://osobluvadutuna.com.ua/

7. 14 корисних вправ для дітей з розладами аутичного спектру: http://surl.li/hesnb

8. Платформа розвитку дошкільнят: http://surl.li/hesni

9. Нестандартні ігри, які допоможуть розвивати у дітей уяву та фантазію: http://surl.li/hesnp

10. Розвивальні ігри та вправи на YOUTUBE. На каналі "З любов'ю до дітей" ви знайдете веселі дитячі пісні, цікаві абетки, руханки, розвиваючі відео та мультики для дітей українською мовою: https://www.youtube.com/user/SonechkoProject/videos

11. На каналі «Цікаво грати» зібрані кращі логопедичні відео-вправи: https://www.youtube.com/user/reverslink/videos

12. Розвиток логічного мислення онлайн: https://logiclike.com/uk/cabinet#/course/logic

13. Корекційні вправи та ігри для розвитку дітей з ООП: http://surl.li/hesnx

14. Дитячий портал. Ігри. Кінозал. Аудіотека. Творчість. Віртуальна школа. Свята. https://pustunchik.ua/ua

15. Розвиток дитини: статті, практичні завдання, робочі зошити: https://childdevelop.com.ua/

16. Ідеї для розвитку дитини: http://surl.li/hesoy

17. 72 задачі для розвитку логіки: http://surl.li/hespi

18. Сайт«Коло Сім’ї» - спеціалізований центр, що працює у концепції супроводу особи та членів її родини впродовж усіх етапів життєвого циклу: https://k-s.org.ua/

Якими діти народжуються – ні від кого не залежить,але в наших силах зробити їх
хорошими через правильне виховання.
Плутарх

Сучасна сім’я несе найбільшу відповідальність за виховання дитини. Саме вона має виконувати головне завдання – забезпечувати матеріальні та педагогічні умови для духовного, морального, інтелектуального й фізичного розвитку юного покоління. Конституційним обов’язком батьків є утримання своїх дітей до повноліття.
Законом України «Про освіту» на батьків покладена відповідальність за фізичне здоров’я та психічний стан дітей ,створення належних умов для розвитку їхніх природних здібностей.
Від сім’ї починається шлях дитини до пізнання світу, свого становлення як особистості.
Адже життєвою дорогою дитину ведуть два розуми, два досвіди: сім’я та навчальний заклад.
Рекомендації батькам гіперактивних дітей
•У своїх відносинах із дитиною дотримуйтеся «позитивної моделі». Хваліть її в кожному випадку ,коли вона цього заслужила ,підкреслюйте успіхи. Це допоможе зміцнити в дитини впевненість у власних силах.
•Уникайте повторень слів «ні» і «не можна».
•Говоріть стримано ,спокійно і м'яко.
•Давайте дитині тільки одне завдання на певний відрізок часу ,щоб вона могла його завершити.
•Для підкріплення усних інструкцій використовуйте зорову стимуляцію.
•Заохочуйте дитину до всіх видів діяльності ,що вимагають концентрації уваги.
•Підтримуйте вдома чіткий розпорядок дня . Час прийму їжі ,виконання домашніх завдань і сну повинний відповідати цьому розпорядкові.
•Уникайте по можливості скупчень людей. Перебування у великих магазинах ,на ринках ,у ресторанах тощо чинить на дитину надмірно стимулюючий вплив.
•Під час ігор обмежуйте дитину тільки одним партнером . Уникайте неспокійних , гучних приятелів . Оберігайте дитину від стомлення, оскільки воно призводить до зниження самоконтролю і наростання, гіперактивності. Давайте дитині можливість витрачати надлишкову енергію. Корисна щоденна фізична активність на свіжому повітрі:тривалі прогулянки,біг,спортивні заняття.
Рекомендації батькам по корекції тривожності дітей
У роботі з дітьми з тривожністю необхідно
•Постійно підбадьорювати ,заохочувати демонструвати впевненість у їхньому успіху, у їхніх можливостях;
•Виховувати правильне ставлення до результатів своєї діяльності,уміння правильно оцінити їх ,опосередковано ставитися до власних успіхів ,невдач ,не боятися помилок ,використовувати їх для розвитку діяльності;
•Формувати правильне ставлення до результатів діяльності інших дітей;
•Розвивати орієнтацію на спосіб діяльності;
•Розширювати і збагачувати навички спілкування з дорослими й однолітками , розвивати адекватне ставлення до оцінок і думок інших людей;
•Щоб перебороти скутість ,потрібно допомагати дитині розслаблюватися ,знімати напругу за допомогою рухливих ігор ,музики ,спортивних вправ ;допоможе інсценізація етюдів на пряв сміливості,рішучості ,що потребує від дитини психоемоційного ототожнення себе з персонажем;ігри,що виражають тривожність занепокоєння учасників ,дають змогу емоційно відкинути пригніченість і страх, оцінити їх як характеристики ігрових персонажів,а не даної дитини,і на основі психологічного «розототожнення» з носі є гнітючих переживань позбутися власних страхів.
•Не сваріть дитину за те,що вона посміла гніватися на вас. Навпаки,поставтеся до неї,до її обурення з розумінням і повагою :допоможіть їй усвідомити і сформулювати свої претензії до вас.
•Тільки тоді,коли емоції згаснуть,розкажіть дитині про те,як ви переживали,коли вона виявляла свій гнів. Знайдіть разом із нею владу форму висловлювання претензій.
•Поспостерігайте за собою. Дуже часто ми самі виховуємо своє роздратування,терпимо його доти, доки воно не вибухне,як вулкан,яким уже не можна керувати. Набагато легше й корисніше вчасно помітити своє незадоволення і проявити його так,щоб не принизити дитину,не звинуватити,а просто виявити своє незадоволення.
Кілька порад батькам із формування в дітей адекватної самооцінки
•Не оберігайте дитину від повсякденних справ,не прагніть вирішувати за неї всі проблеми, але і не перевантажуйте її тим, що їй непосильно. Нехай дитина виконує доступні їй завдання і одержує задоволення від зробленого.
•Не перехвалюйте дитини, але ї не забувайте заохочувати її, коли вона цього заслуговує.
•Заохочуйте в дитині ініціативу. Нехай вона буде лідером усіх починань, але також покажіть, що інші можуть бути краще її.
•Не забувайте заохочувати інших у присутності дитини. підкресліть достоїнства іншого і покажіть, що ваша дитина також може досягти цього.
•Показуйте своїм прикладом адекватність ставлення до успіхів і невдач. Оцінюйте у голос свої можливості й результати справи.
•Не порівнюйте дитини з іншими дітьми. Порівнюйте її із самою собою (тією, якою вона була вчора чи, можливо, буде завтра).
Особливості стилю поведінки із сором'язливими дітьми
•Розширюйте коло знайомих своєї дитини, частіше запрошуйте до себе друзів, беріть дитину в гості до знайомих людей.
•Не варто постійно турбуватися про дитину, прагнути оберігати її від небезпек, в основному придуманих вами, не намагайтеся самі зробити все за дитину, запобігти новим ускладненням, дайте їй певну міру волі і відкритих дій.
•Постійно зміцнюйте в дитині впевненість у собі, у власних силах.
•Залучайте дитину до виконання різних доручень, зв'язаних із спілкуванням, створюйте ситуації, в яких сором'язливій дитині довелося б вступити в контакт з «чужим» дорослим. Наприклад: «Треба довідатися, про що ця цікава з чудовими картинками. Давайте запитаємо в бібліотекаря і попросимо дати її нам подивитися». Звичайно в такій ситуації «вимушеного спілкування дитина спочатку на стільки, що вітається тільки пошепки, відводячи очі, і не відриваючись від руки матері. Зате, ідучи, прощається голосно й чітко, іноді навіть посміхається.
Кілька порад батькам замкнутих дітей
•Розширюйте коло спілкування вашої дитини, знайомте її з новими людьми.
•Підкреслюйте переваги і користь спілкування, розповідайте дитині, що нового й цікавого ви довідалися, а також, яке задоволення ви одержали, спілкуючись з тією чи іншою людиною.
•Прагніть самі стати для дитини прикладом людини, що ефективно спілкується.
Принципи спілкування з агресивними дітьми
•Пам'ятайте, що заборона й підвищення голосу – найнеефективніші способи подолання агресивності. Тільки зрозумівши причини агресивності і знявши їх, ви можете сподіватися, що агресивність дитини буде знижена.
•Дайте можливість вихлюпнути свою агресію, спрямувати її на інші об'єкти. Дозвольте їй побити подушку або розірвати «портрет» її ворога і ви побачите, що в реальному житті агресивність у даний момент знизилася.
•Показуйте дитині особистий приклад ефективної поведінки. Не допускайте при ній вибухів гніву.
•Важливо, щоб дитина повсякчас почувала, що ви любите, цінуєте і приймаєте її. Не соромтеся зайвий раз її приголубити або пожаліти. Нехай вона бачить, що потрібна й важлива для вас.
Поради батькам конфліктних дітей
•Стримуйте прагнення дитини провокувати сварки з іншими. Треба звертати увагу на недоброзичливі погляди один на одного або бурмотіння собі під ніс. Звичайно, в усіх батьків бувають моменти, коли ніколи й неможливо контролювати дітей. І тоді найчастіше виникають «бурі».
•Не намагайтеся припинити сварку, обвинувативши іншу дитину в її виникненні і захищаючи свою. Намагайтеся об'єктивно розібратися в причинах її виникнення.
•Після конфлікту обговоріть з дитиною причини його виникнення, визначте неправильні дії вашої дитини, що призвели до конфлікту. Спробуйте знайти інші способи виходу з конфліктної ситуації.
•Не обговорюйте при дитині проблеми її поведінки. Вона може утвердитися в думці про те, що конфлікти неминучі, і буде продовжувати провокувати їх.

Ментальне здоров’я – це важливо!

За визначенням ВООЗ, ментальне здоров’я (психічне здоров’я) – це стан благополуччя, при якому людина може реалізовувати власний потенціал, долати життєві стреси, продуктивно й плідно працювати та робити внесок у життя своєї спільноти.
Звісна річ ситуація в родинах та в країні впливає на психічний стан та ментальне здоров’я наших діток.
Тому для підтримки ментального здоров’я в роботі з дошкільнятами я використовую розробку з Платформи Розвитку Дошкільнят НУМО – Іскорки Суперсил. Це ляльковий театр, створений для того щоб у ігровій формі навчити діток турбуватися про себе, оточуючих та навколишнє середовище.
Ми провели заняття на тему: «Магазин», щоб у формі інтерактивної гри з казковими персонажами допомогти дітям сформувати уявлення про користь натуральних продуктів, турботу про власне здоров’я, а також здобути знання про шкоду пластику та сортування сміття. Доречі сортування сміття –це не лише користь для природи, а й для самого себе, адже цей процес добре відволікає від стресу та вивільнює емоції. Можна порвати папір, який вже не потрібен для використання, стискати пластикові пляшки та топтати бляшанки. Все це може допомогти виплеснути негативні емоції та зберегти своє ментальне здоров'я та здоров’я наших діток.
Кiлькiсть переглядiв: 1507

Коментарi